GRUPPENLEITUNG:

Stadionallee 2
1020 Wien
Austria

KOLLABORATIONEN

DIE PROJEKTE WERDEN GEFÖRDERT VON:

Neutronen- und Quantenphysik

Arbeitsgruppe Abele

Aktuelles...

News des Forschungsbereichs durchsuchen:

Montag, 2021-07-19

Decoherence-free entropic gravity: Model and experimental tests

Erik Verlinde's theory of entropic gravity [E. Verlinde, J. High Energy Phys. 04 (2011) 029], postulating that gravity is not a fundamental force but rather emerges thermodynamically, has garnered much attention as a possible resolution to the quantum gravity problem Mehr

Mittwoch, 2020-12-16

Tests of Fundamental Quantum Mechanics and Dark Interactions with Low Energy Neutrons--Extended Version

Among the known particles, the neutron takes a special position, as it provides experimental access to all four fundamental forces and a wide range of hypothetical interactions. Mehr

Dienstag, 2020-11-17

Neutron Radiography and Tomography of the Drying Process of Screed Samples

The moisture content of screed samples is an essential parameter in the construction industry, since the screed must dry to a certain level of moisture content to be ready for covering. Mehr

Donnerstag, 2020-10-08

Accurate Measurement of the Beta-Asymmetry in Neutron Decay Rules out Dark Decay Mode

The question of the nature of dark matter is one of the major challenges of elementary particle physics. Mehr

Mittwoch, 2020-09-09

Limit on the Fierz Interference Term b from a Measurement of the Beta Asymmetry in Neutron Decay

In the standard model of particle physics, the weak interaction is described by vector and axial-vector couplings only. Mehr

Donnerstag, 2020-04-02

MONOPOL - A traveling-wave magnetic neutron spin resonator for tailoring polarized neutron beams

We report on first experimental tests of a neutron magnetic spin resonator at a very cold neutron beam port of the high flux reactor at the ILL Grenoble. Mehr

Dienstag, 2020-02-18

Quanten-Effekt erstmals bewiesen: Die Spin-Rotations-Kopplung

Vor über 30 Jahren wurde er vorausgesagt, nun konnte der Effekt von einem Team der TU Wien erstmals nachgewiesen werden: Der Spin von Neutronen zeigt eine bestimmte Art von Trägheit. Mehr

Montag, 2020-02-10

Geht das nicht genauer?

Das Motto der Naturwissenschaft: Was man messen kann, messen. Was man nicht messen kann, messbar machen. Und was man schon gemessen hat, noch einmal exakter messen. Mehr

Correspondence Artikel in Nature veröffentlicht anlässlich des 50. Geburtstag der ultrakalten Neutronen

Ein bekanntes Geburtstagslied wurde zu dem Anlass mittels ultrakalter Neutronen im Gravitationsfeld neu komponiert. Mehr

1 2 3 4 Next >